Bordtennis

Bordtennis började spelas i början av 1800-talet men sporten reglerades först ordentligt 1985, då man drog upp konkreta spelregler, som även skulle gälla internationellt. Bordtennis är en sport, som vanligen även kallas för pingis och pingpong och som spelas inomhus av antingen två eller fyra spelare. När två stycken spelar kallas det singel och vid fyra spelare kallas det dubbel, precis som vid tennis.

Utrustning för att spela bordtennis

För att spela bordtennis behövs ett racket, som är en stomme gjort i trä med ett gummibelägg i varierande utföranden, och under tävlingar måste sidor av racketen vara svart och röd. Bollen är tillverkad av något som heter celluloid eller i någon liknande material i plast. Vita plastbollar är mycket mer vanliga nu för tiden, då celluloidbollar var brandfarliga och orsakade olyckor. Med ett rack, boll och bord är utrustningen klar för att sätta igång.

Regler inom bordtennis

Bordtennisbollen ska minst kastas upp 16 centimeter och det första slaget måste vara helt utanför bordet. Den ska sedan studsa på den egna sidan av bordet, över nätet i mitten och till den andra spelarens sida. Spelarna ska slå över nätet utan att nudda den egna sidan. Spelet fortsätter tills någon av spelarna slår utanför, i mitten av nätet eller till någon annan plats som motståndaren inte kan nå.

En annan form av bordtennis är rundpingis

Rundpingis är en annan form av bordtennis, där man ska springa runt hela pingisbordet där man slår ett slag var. Vid miss åker man ut. Bordtennis är en sport som har funnits i många år och 1988 var det första år som den blev en egen olympisk gren, vis OS i Seoul. Både kvinnor och män kan tävla. Med endast tre ting, racket, boll och bord är matchen igång.

Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.