Novak Djokovic

Novak Djokovic född 22 maj 1987 är en serbisk professionell tennisspelare som för närvarande är rankad nr 1 i herr singeltennis av Association of Tennis Professionals. Djokovic har vunnit 15 Grand Slam singlar titlar, fem ATP finaler titlar, 32 ATP World Tour Masters 1000-serien titlar, 12 ATP World Tour 500 turneringar, och har hållit nr 1 plats i ATP ranking i över 230 veckor.

En av de bästa tennisspelarna genom tiderna

novak djokovic tennisspelareI majors har han vunnit sju australiska titlar, fyra Wimbledon-titlar, tre amerikanska öppna titlar och en fransk öppna-titel. Efter segern vid franska öppna 2016 blev han den åttonde spelaren i historien att uppnå en Grand Slam och den tredje mannen att hålla alla fyra stora titlarna samtidigt, den första sedan Rod Laver 1969, och den första någonsin att göra det på tre olika ytor. Han anses även ha den bästa backhanden och sedan 2013 är han coachad av Boris Becker.

Tennislegend från Serbien

Djokovic är den första serbiska spelare som rankas nummer ett av ATP och den första manliga spelaren som representerar Serbien som har vunnit flera Grand Slam titlar. Han är en sex-timmars ITF-världsmästare och en fem-deltagare ATP-spelare i slutet av år ett. Djokovic har vunnit många utmärkelser inklusive Laureus World Sports Award för årets idrottsman åren 2012, 2015, 2016 och 2019.

Rivaler på banan

Novak Djokovic och Rafael Nadal har mötts 53 gånger på tennisbanan vilket är ett rekord för möten mellan manliga spelare, och Djokovic leder 28-25. Djokovic leder på hårda banor 19-7, medan Nadal leder på grus med 16-7, och de ligger lika på gräs med 2-2. Denna rivalitet är listad som den tredje största rivaliteten under det senaste decenniet av ATP. Djokovic är den första spelare som har vunnit minst tio matcher mot Nadal och den enda personen som besegrat Nadal sju gånger i följd (vilket han gjorde två gånger). De två delar rekordet för den längsta Grand Slam final matchen någonsin spelat (5 timmar och 53 minuter under Australian Open finalen 2012.

Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.